Monday, October 7, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog di Dalam Kelas Bahasa


ULASAN BLOG DI DALAM KELAS BAHASA

Bab ini membincangkan tentang.......

Berdasarkan kajian yang ditulis oleh Normaliza Abd Rahim dan  Noraien Mansor (2017) dalam buku Eh!!! Media Sosial, beberapa kajian berkenaan dengan penulisan blog telah diterangkan secara terperinci khususnya dalam bidang pendidikan. Dalam hal ini, secara asasnya kita harus mengetahui bahawa blog telah diberi definisi sebagai satu medium  perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal (Normaliza Abd Rahim,2014). Rangkaian sosial ini telah memberi peluang kepada pengguna blog untuk memanfaatkanya sebagai medium untuk kegunaan peribadi sebagai jurnal atau diari dan seterusnya ia juga boleh digunakan untuk tujuan perniagaan sebagai medium untuk mempromosikan produk dan mengiklankan produk. Hal ini menunjukkan bahawa pengguna blog harus bijak untuk mengguna aplikasi blog bukan sahaja untuk mendapatkan kemudahan terhadap diri- sendiri tetapi juga mampu memberi manfaat kepada orang lain apabila penulisan blog yang dibuat dapat membantu orang lain.

Sehubungan dengan itu, kajian turut dilakukan terhadap pengguna blog yang berlainan jantina. Kajian ini telah dibuat oleh Zaini Amir et al. (2012).  Menerusi kajian tersebut telah didapati bahawa terdapat perbezaan antara lelaki dan perempuan yang telah terlibat dalam penulisan blog. Hal ini dapat dilihat dengan menggunakan  teori Lakoff(1975) iaitu dengan membuat rumusan dalam ciri bahasa yang terdiri daripada unsur kesangatan (intensifiers), unsur penegas ( hedging), penambahan soalan ( tag question), kata sifat ‘kosong’ ( empty adjective)  dan kata keterangan.  Berdasarakan unsur-unsur tersebut telah didapati bahawa perbezaan jantina turut mempengaruhi corak penulisan yang dibuat dalam penulisan blog. Zaini Amir et al. (2012) turut berpendapat bahawa golongan berjantina perempua lebih kerap menulis blog berbanding dengan lelaki. Hal ini dapat dirumuskan bahawa perempuan lebih suka menulis blog dan terlibat secara interaktif  berbanding dengan lelaki.

Di samping itu, penulisan blog juga dilihat sangat membantu penulis untuk meningkatkan kemahiran menulis supaya menjadi lebih kreatif dan seterusnya dapat membentuk keyakinan dalam menulis.  Nadrah Abu Bakar et al. (2010)  telah menggariskan cirri-ciri blog sebagai alat pengajaran di dalam kelas bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Dalam kajian ini dapat menyimpulkan bahawa responden positif untuk menggunakan blog dalam aktiviti pembelajaran kedua. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar lebih selesa untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam bahasa kedua dengan menggunakan blog dengan tujuan seperi membaca, menulis dan sebagainya. Kesimpulannya, jelaslah menunjukkan bahawa blog yang dimanfaatkan dalam pembelajaran sudah tentu dapat meningkatkan gaya penulisan seseorang dan mampu meningkatkan keyakinan untuk menulis.

No comments:

Post a Comment